Smaragdový Buddha – Thajské poklady I.
Smaragdový Buddha je rozhodně nejcennějším thajským pokladem. Je to něco jako naše korunovační klenoty ale 1000x vynásobené Buddhistickou vírou v nadpozemskou moc a zázraky s ním spojené. Smaragdový Buddha hraje hlavní roli při většině královských ceremoniích. Jeho vzácnost je dána i stářím a cestovatelskou historií.
Thajské jméno
Phra Kaeo Morakot – พระแก้วมรกต
Celé jméno
Phra Phuttha Maha Mani Rattana Patimakon
พระพุทธมหามณีรัตนปฏิมากร
Smaragdového Buddhu a Královský palác v Bangkoku, Wat Phra Kaeo navštíví ročně více jak 8 milionů turistů, ale příběh Smaragdového Buddhy je jim vyprávěn pouze v této jediné verzi (video)
Upřesnění materiálu
- Každý návštěvník Wat Phra Kaeo se podle jména domnívá že Smaragdový Buddha je vyroben ze smaragdu.
- Záhy mu průvodce vysvětlí, že na jeho výrobu byl použit nefrit, nebo zelený jadeit.
- Ve skutečnosti je vyroben z jednoho kusu vysoce kvalitního, drahého a velmi vzácného zeleného jaspisu.
Historie
Jeho příběh začíná již roku 43 př.n.l. v severní Indii, konkrétně ve městě Pataliputra (dnešní Patna) v chrámu Wat Asokarem. Buddhistický světec Nagasena který pocházel z Kašmíru, nechal na počest 500 let Buddhova odchodu do Nirvány vyrobit 66 cm vysokou, a 48,6 cm širokou sochu meditujícího Buddhy. Právě tomuto pětistému výročí prý SB vděčí za obzvláště silnou magickou moc, která je s ním spojená.
Legenda
Ctihodný Nagasena učil Buddhově nauce nejen mnichy, ale i širokou veřejnost. Velmi se podivoval, že v této oblasti bylo již Buddhovo učení skoro zapomenuto. Toto ho velmi trápilo, a tak usilovně přemýšlel, jak uchovat trvalou připomínku Buddhova učení. Jeho smutek byl tak silný, že dolehl až na posvátnou horu Méru, kde tento smutek pocítil samotný král Bohů Indra. Bohové Indra a Višnu sestoupili na zem a v klášterní zahradě Wat Asokarem se potkali s mnichem Nagasenou.
Nagasena vysvětlil Bohům zdroj svého smutku. „Buddhova nauka by měla být dostupná mnoha lidem po mnoho a mnoho generací. Bylo by dobré vytvořit nějakou trvalou připomínku, něco co by vydrželo na věky“. Indra pověřil Višnu, aby zašel do nebezpečných hor Velu pro drahokam, který by byl vhodný na výrobu Buddhovy sochy. Višnu se ale obával hněvu místních démonů kteří střeží Velské hory.
Indra tedy rozhodl, že to zkusí po dobrém, do Velských hor zajdou společně, a démony požádají o dobrovolné vydání drahokamu. Nakonec se jim podařilo přesvědčit démony a zpět do Pataliputry přinesli obrovský zelený drahokam. Indra se poté vrátil zpět na horu Méru a Višnu zůstal s Nagasenou aby dohlédl na výrobu.
Nagasena tehdy předpověděl
- tato socha bude připomínat lidem Buddhovo učení 5.000 let.
- sehraje velmi významnou roli v mnoha zemích kde se stane nejposvátnějším a nejcennějším předmětem království – palladiem.
- svému majiteli, osobě nebo zemi bude socha přinášet štěstí, prosperitu, vymahatelnost práva. Také bude chránit království před epidemiemi a nebezpečím.
Dokončený Buddha byl umístěna do chrámu se zlatou střechou a brzy k němu proudili tisíce návštěvníků z celé Indie.
O 300 let později zachvátila Pataliputru občanská válka. Zdejší vládce se obával o bezpečnost SB a rozhodl se sochu zapůjčit králi Lankadvipa. Buddha byl převezena na Cejlon do hlavního města Anuradhapura.
Barmští mniši měli pouze Buddhistické knihy z Indie, s nimiž nebyli spokojeni. A tak v roce 457 n.l. vyslal Barmský král Anuruddha na Cejlon misi, s žádostí o přesnější posvátná písma. Současně také požádal o zapůjčení Smaragdového Buddhy. Králova žádost byla vyslyšena.
Barmské lodě vezoucí zpět vzácný náklad se však dostaly do velké bouře. Loď vezoucí vzácná písma doplula v pořádku do Barmy, zatímco loď vezoucí Smaragdového Buddhu a Tripitaku, ztratila orientaci a přistála v Indrapatha Nagara, v království Funan (dnešní Kambodži). Funanský král odmítl žádost Barmského krále o vrácení, a Smaragdového Buddhu umístil v hlavním městě Funanu, ve Vyádhapura. Zpět do Barmy se tak vrátila pouze loď s Tripitakou.
Poté co selhala veškerá diplomatická jednání o dobrovolném vrácení SB, se Barmský král údajně vypravil do Funanu v přestrojení za obchodníka. Jeho pokusy o uloupení SB byly neúspěšné, a tak se vrátil s nepořízenou zpět.
V průběhu dějin se v Kambodži SB stěhoval společně s hlavním městem
- v roce 550 n.l. do Bhavapura.
- v 7. stol. do Isanapura
- v roce 802 do Hariharalaya
- a nakonec v 9. století do Angkoru
Během vlády krále Seneraja postihly Angkor obrovské bouře a záplavy, které si vyžádaly spoustu lidských životů, včetně života samotného krále. Angkor se v dalších letech zmítá v krizi nástupnictví neschopných králů a Khmérská říše se rozpadá. V této velmi nestabilní době se nacházel SB ve velkém nebezpečí. Nastalého zmatku využil v roce 1351 král Rama Thibodi I. a SB odvezl do Ayutthaye. Dále cestoval po dnešním Thajsku:
- 1384 Král vydal příkaz k přemístění do Kamphaeng Phet.
- 1386 Král Kampanghaeng Phet ho dovolil převést do Lopburi.
- 1388 Buddhu převezli do Chiang Rai. Zde ho oštukovali, pozlatili a zazdili do čedí v chrámu Wat Phra Kaeo.
Thajská verze
V roce 1434 uhodil blesk do velkého čedí v chrámu Wat Phra Kaeo v Chiang Rai. V rozvalinách čedí nalezli sochu Buddhy pokrytou zlaceným štukem. Sochu ihned umístili na zdejší oltář. Po 3 měsících se z Buddhova nosu odloupl kousek sádry a opat kláštera shledal, že socha je vyhotovená z jednoho obrovského drahokamu a že je v naprosto bezvadném stavu. V jeho přítomnosti se stalo mnoho zázraků, a tak lidé uvěřili že má magické vlastnosti.
Když se o tom dověděl Lannský král Sam Fang Kaen, vyslal armádu slonů, kteří měli za úkol tuto vzácnou sochu převést do hlavního města Chiang Mai. Když slon, který nesl Buddhu došel na rozcestí, otočil se nečekaně do odbočky vedoucí do Lampangu a nechtěl pokračovat jinou cestou.
Ani další dva další sloni, na které Buddhu přeložili, nebylo možné donutit k pochodu do Chiang Mai. Celou událost král přijal jako Buddhovo znamení, a tak Buddhu ponechali v nedalekém Lampangu v chrámu Wat Phra Kaeo Don Thao. Na místě, kde se sloni zastavili, postavili chrám.
- 1468 nechal Lannský Král Tilokarat Buddhu bez problémů přestěhován do Wat Chedi Luang v Chiang Mai.
- 1551 král zemřel, aniž by po sobě zanechal následníka trůnu. Ale jeho dcera, byla provdána za Laoského krále se kterým měla (napůl thajského) syna. Laoského korunního prince Chaiyachet přizvali do Chiang Mai, aby dočasně obsadil královský trůn Lannského království. Dostal královské jméno Chao Chayasettathirat.
Laos
V roce 1552 jeho otec, Laoský král Photisarath – zemřel. Princ se chtěl zúčastnit pohřbu. Zároveň se ale obával, že už se nebude moci vrátit se na Lannský trůn. Proto si vzal jako doprovod rukojmí – Smaragdového Buddhu. V tehdejším Laoském hlavním městě Luang Prabang zůstal déle než předpokládal. Z tohoto důvodu mezitím v Chiang Mai místní hodnostáři zvolili na 3 roky ,,dočasného,, krále.
V letech 1564 až 1560 obsadila Barmská armáda v čele s králem Bayinnaungem velkou část Laosu, včetně Luang Prabang. Král Chao Chayasettathirat naštěstí stihl Smaragdového Buddhu převést do nového hlavního města Vientien, kde mu v roce 1566 nechal postavit nový chrám Wat Phra Kaeo.
Přestěhování Smaragdového Buddhy do Laosu považují dodnes Laosani jako naprosto legitimní. Thajci na to ale nahlíží jako na krádež. Tato více než 450 let stará kauza, je příčinou ostrého sporu mezi Thajskem a Laosem dodnes.
Thajsko
Spor o Buddhu vyvrcholil válečným tažením. V roce 1779, Thajský generál Chao Phraya Chakri, po krátkém obléhání, dobyl Vientien a převezl Buddhu do chrámu Wat Arun v Thonburi.

V roce 1782 byl Chao Phraya Chakri korunován jako král Rama I. Stal se tak zakladatelem dodnes panující dynastie Chakri. Král Ráma I nechal vybudovat Královský palác. 22.3.1784 byl Smaragdový Buddha s velkou slávou umístěn do svého nynějšího domova. Na pozlacený trůn v chrámu Wat Phra Kaeo v Bangkoku.
Král Ráma I nechal pro SB zhotovit dva obleky ze zlata. Korunu a šperky na horké období (březen-červen). Zlaté roucho s odkrytým pravým ramenem pro období dešťů (červenec-říjen). Třetí oblek nechal vyhotovit Ráma III. Tento oblek je v podstatě zlaté pončo které zakrývá celé Buddhovo tělo v chladném období (listopad-únor).
Oblečení
Proto se nejvýznamnější ceremonie spojená se Smaragdovým Buddhou koná třikrát do roka. Král vystoupá na velký podstavec, který je za trůnem. Nejprve opatrně otře veškerý prach který pokrývá SB.

Poté pověřená osoba mění oblečení, zatímco král se oddává tiché modlitbě. V posledních letech života krále Rámy IX, ze zdravotních důvodů, zastoupil jeho syn, korunní princ Maha Vajiralongkorn, jež tuto službu vykonává dodnes, již jako král Ráma X.

Smaragdový Buddha ovšem neseděl na tomto trůnu až do současnosti. Občas Smaragdového Buddhu vynesli mimo Wat Phra Kaeo, aby se mohl zúčastnit nějaké Buddhistické ceremonie. Například v roce 1820 Buddhu nosili po Bangkoku, aby ukončil epidemii cholery.
Teprve král Ráma IV z obav o jeho bezpečí definitivně ukončil jeho putování, a od té doby sedí na pozlaceném trůnu až dodnes. Pokud se Smaragdový Buddha účastní nějaké ceremonie, pak jedině tak, že ho mniši propojí s obřadním místem pomocí bílého provázku…
Přehled
| 43 př.n.l. | Pataliputra | dnes – Patna, Indie | |
| 3.stol. | Anuradhapura | Cejlon | dnes – Srí Lanka |
| 475 n.l. | Vyádhapura | království Funan | dnes – Kambodža |
| 550 n.l. | Bhavapura | království Chen La | dnes – Kambodža |
| 7.stol. | Isanapura | království Chen La | dnes – Kambodža |
| 802 n.l. | Hariharalaya | Khmérská říše | dnes – Kambodža |
| 9.stol. | Angkor | Khmérská říše | dnes – Kambodža |
| 1351 | Ayutthaya | králov. Ayutthaya | dnes – Thajsko |
| 1384 | Kampanghaeng Phet | králov. Ayutthaya | dnes – Thajsko |
| 1386 | Lopburi | králov. Ayutthaya | dnes – Thajsko |
| 1388 | Chiang Rai | království Lan Na | dnes – Thajsko |
| 1434 | Lampang | království Lan Na | dnes – Thajsko |
| 1468 | Chiang Mai | království Lan Na | dnes – Thajsko |
| 1552 | Luang Prabang | království Lan Xang | dnes – Laos |
| 1566 | Vientien | království Lan Xang | dnes – Laos |
| 1779 | Thonburi | království Thonburi | dnes – Thajsko |
| 1784 | Krung Thep | království Siam | dnes – Thajsko |
(V tomto článku se snažím o co možná nejpodrobnější zdokumentování jeho nevšední historii. Bohužel jeho úžasné putování po jihovýchodní Asii nemohu předložit s naprostou přesností, protože dobové kroniky některá období zachycují velmi přesně, některá nejasně, některá chybí a některé kroniky si dokonce protiřečí, udávají např. že pobýval ve stejnou dobu na dvou různých místech).
Odkazy:
- Smaragdový Buddha – Thajské poklady I. – právě otevřený
- Wat Traimit – Zlatý Buddha – Thajské poklady II.
- Zlatá horečka – Thajské poklady III.
- Oranžové perly – Thajské poklady IV.
- Ambra – Thajské poklady V.
- Buddha na každý den
- Phra Setthi Nawakot
- Čínský, Smějící se, Šťastný nebo jen Happy Buddha
- Buddha, Thajsko a Sex
- Bohové Thajska a Kambodže
- wendi – autor a průvodce (Kambodža, Thajsko a Laos)
Thajsko a Kambodža Thajsko a Kambodža, Angkor Wat, Česky mluvící průvodce, Meditační kurzy, Meditační pobyty v klášterech, Poznávací okruhy na míru, Buddhismus, Duchovní cesta




