Pětice Buddhů
V Thajsku se s tímto vyobrazením setkáte jen velmi zřídka, zato v Kambodže takřka v každém druhém chrámu. Jedná se o vyobrazení pěti postav, kterým se běžně říká Pět Buddhů. Jméno tohoto vyobrazení zná v podstatě každý Kambodžan, ale tím jeho znalosti končí. Nebudete mi věřit kolik úsilí, času a prostředků jsem musel vynaložit, abych se nyní mohl o tento příběh podělit.

Nejdelší lidstvu známý časový úsek (časová jednotka) je, dle mého skromného názoru, tzv. Brahmův den. Někdy se pro tento těžko představitelný časový úsek používá i označení Eon, Kalpa nebo nekonečno. Jak takový Brahmův den vypadá? Ráno Brahma vstane, stlačí rovnoměrně rozprostřenou hmotu (energii) do jednoho bodu a začne tvořit nám známý vesmír (naši vědci tento okamžik označují Velký třesk). Poté, co je náš časoprostor stvořen, probudí Višnu, kterému předá správu nad vesmírem.
Brahma, Višnu a Šiva se celý den spolu starají o chod vesmíru. Ráno má nejvíce práce Brahma, přes den Višnu a večer Šiva. Šiva je ten, který vše večer ukončuje a poslední zbytky pevné hmoty rozloží na to, čemu říkáme předtvůrčí prázdnota. Večer jsou všichni unavení a jdou spát. Druhý den se vše opakuje. Brahmův den, je stejně tak dlouhý jako Brahmova noc.

Brahmův den
Během Brahmova dne se na této planetě narodí první člověk, jež dosáhne Arahatství, stane se Buddhou, založí Buddhismus a se vší slávou odejde do nirvány. Za několik tisíc let je jeho učení zapomenuto, poslední klášter se již rozpadl, poslední pamětník Buddhismu zemřel a myši sežraly poslední posvátnou buddhistickou knihu.

Nikdo na této planetě si již nepamatuje prvního Buddhu ani jeho učení, ani již neexistuje žádná památka, jež by tuto vzpomínku uchovala. V tu chvíli se narodí další člověk, jenž se stane Buddhou a tento cyklus se v nepravidelných intervalech opakuje.
Náš Buddha, neboli Siddhárta Gotama, je v tomto eonu teprve čtvrtým Buddhou a podle jeho proroctví bude jeho učení zapomenuto v roce 5000 buddhistického letopočtu, neboli za cca 2.432 let. Někdy oko roku 4.457 n. l. se na naší planetě narodí člověk jménem Maitréja, který se stane dalším Buddhou, v pořadí již pátým.

Pětice Buddhů bývá namalovaných pohromadě.
Čtyři předcházející jsou oblečení jako mniši a mají znaky nejvyššího osvícení. Pátý – Maitréja bývá většinou oblečen v civilním oblečení jako nějaký princ. Mojí duchovní cestě, a mému srdci je nejbližší Kassapa, jehož želva je symbolem dlouhověkosti. Jednotlivé Buddhy lze lehce identifikovat podle erbu. Všichni sedí na malém soukromém oltáři, na kterém je malý erb s obrázkem zvířete.

První Buddha má v erbu kohouta – Kakusandha
Páli | Kakusandha Buddha |
Sanskrt | Krakkucchanda Buddha |
Thajsky | พระกกุสันธพุทธเจ้า Phra Gagusantha Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ កក្កុសន្ធ Phraput Kókuson |
Vietnamsky | Phật Câu Lưu Tôn |
Druhý Buddha má v erbu tygra – Konágamana
Páli | Koṇāgamana Buddha |
Sanskrt | Kanakamuni Buddha |
Thajsky | พระโกนาคมนพุทธเจ้า Phra Kónákhmon Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ កោនាគមន Phraput Kháo Niekmun |
Vietnamsky | Phật Câu Na Hàm Mâu Ni |
Třetí Buddha má v erbu želvu – Kassapa
Páli | Kassapa Buddha |
Sanskrt | Kasyapa Buddha |
Thajsky | พระกัสสปพุทธเจ้า Phra Gasap Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ កស្សប Phraput Kasapá |
Vietnamsky | Phật Ca-Diếp |
Čtvrtý Buddha má v erbu krávu – Siddhártha Gautama (Siddhattha Gótama)
Páli | Siddhāttha Gotama |
Sanskrt | गौतम बुद्ध Siddhartha Gautama |
Thajsky | พระพุทธเจ้า Phra Phutha Džáu |
Khmérsky | ព្រះពុទ្ធ គោតម Phraput Khonoa |
Vietnamsky | Tất-đạt-đa Cồ-đàm |
Pátý Buddha má v erbu Nágu – Maitréja
Páli | Metteyya |
Sanskrt | मैत्रेय – Maitreya |
Thajsky | พระศรีอริยเมตไตรย Phra Srí Arija Metraj |
Khmérsky | ព្រះ អរិយមេត្រី (សិរអារ្យមេត្រី) Preah Araya Metraj |
Vietnamsky | Di-lặc (bồ-tát) |
.

Pětice Buddhů ve Vadžrjánovém buddhismu
Pokud budete hledat na internetu nějaké další informace, pak po zadání hesla Pět Buddhů, nebo Five Buddhas se Vám na 99,999 % zobrazí odkazy na stránky podávající informace o pětici Buddhů v mahajánovém (vadžrajánovém) Buddhismu. Takzvaní Dhjánibuddhové nebyli nikdy na této planetě zrozeni a ani to nemají nikdy v plánu. Jedná se o úplně jiné bytosti, které s naší pěticí nemají nic společného (no vlastně mají, jsou to také Buddhové).
.

Odkazy:
- Jména Buddhů minulého, současného a následujícího Eonu
- Buddha na každý den
- Smaragdový Buddha – Thajské poklady I.
- Phra Setthi Nawakot
- Čínský, Smějící se, Šťastný nebo jen Happy Buddha
- Buddha, Thajsko a Sex
- Bohové Thajska a Kambodže
- Hinduismus
- Brahma
- Thajští Arahaté
- Thajští Bódhisattvové
- Svatyně Erawan – Erawan Shrine
- wendi – autor a průvodce (Kambodža, Thajsko a Laos)

Budhové následujícího Eonu. Doplnit jméno pátého: Ota 🙂
Dobrý den,
poprvé jsem se trochu podrobněji podíval na váš web „thajsko-kambodza.cz“ a chtěl bych vám složit hlubokou poklonu. Zejména po prvním zběžném pročtení článků jako „Pětice Buddhů“, „Thajští Arahaté“, „Thajští Bódhisattvové“, nebo „Bohové Thajska a Kambodže“.
Zabýváte s v nich velmi zasvěceně a přitom přehledně a srozumitelně základními problémy, které jsem po několika prvních letech pobytu (už je to dávno) v jihovýchodní Asii začal chápat jako nejzákladnější pro pochopení historie, života, mentality místních lidí. Trápilo mne jakou představou jsou vybaveni návštěvníci Thajska nejen z kapitol „Náboženství v Thajsku“ v turistických průvodcích, ale i z poměrně solidních publikací o buddhismu. To co jsem teď nalezl ve vašich článcích jsem tenkrát až neuvěřitelně obdobně pořád dokola omílal těm, kteří se mi svěřili do rukou a při různých přednáškách a besedách. Nikdy jsem však nedospěl k takové systematičnosti a důkladnosti, v jaké jste to zpracoval vy a jak jste to dal zájemcům k dispozici.
Petr Šulc
http://thajsko.com/statamon/cesivTH/S/sulc/sulc.htm